Nieuws

16/07/2018 Derde verslag bouwkamp 2018
12/07/2018 Tweede verslag bouwkamp in Hosszúhetény
10/07/2018 Verslag 1 vanuit Hosszúhetény!
20/07/2017 Vierde verslag bouwkamp 2017
17/07/2017 Derde verslag bouwkamp 2017
  Bladwijzer: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  [Volgende]

eerste verslag kamp 2014  (15/07/2014)

Eindelijk een eerste verslag!

Het was een vlotte vlucht en een zéér zachte landing! We zagen het weer zo verbeteren eens we Hongarije naderden.
Bij onze aankomst op de verblijfplaats was iedereen aangenaam verrast! De verblijfplaats had een ware metamorfose gekregen! Propere douches, warm water, goed ingerichte keuken, geverfde kamers en zelf bedden!

Zaterdag namiddag hebben we Esztergom verkend. Het was een aangename wandeling met mooi weer, onder leiding van gids Jure. We gingen naar het hoogste punt van de stad waar we een prachtig uitzicht hadden op de stad, de Donau en Slowakije.
Na deze verkenning hadden de bouwgzellen een vrij moment, waar ze verdient een terrasje opzochten. Nadien genoten we van een lekkere maaltijd.Teruggekomen op de kampplaats hadden we een kennismakingsspel voorzien.

Voor zondag had Adam een hele dag Budapest uitgestippeld. We vertokken om 8u met de bus richting Budapest. Adam toonde ons enkele mooie plaatsen in Budapest. De tocht startte op het heldenplein, waar het monument staat van de onbekende soldaat voor de slachtoffers van tijdens de oorlog. Onze stadswandeling vervolgde langs de Andrassy Boulevard (vergelijkbaar met Champs Ellysee). Erna brachten we een bezoek aan het House of Terror, het museum geeft een overzicht over de verschillende bezettingen die Hongarije meemaakte. Hongarije werd tijdens de tweede wereldoorlog bevrijd door de Russen. De Russen namen echter de plaats in van de Duitsers tot de bezetting werd afgeslaan door de revolutie die startte in 1956 en eindigde in 1959. Na een jarenlange bezetting was Hongarije eindelijk vrij. Verder zagen we nog: het Operahuis, de basiliek, en het gerechtshof. Dan verlieten we Pest, aangezien Budapest in opgedeeld in BUDA(het oude gedeelte) en PEST(het nieuwe gedeelte). We genoten van een picnick en bezochten nog het Parlement, het vissersbastion (vandaaruit een heel mooi zicht op de stad) en het Koninklijk paleis.
Na een vrij moment vertrokken we met de bus richting Viségrad, waar Middeleeuwse feesten aan de gang waren. We genoten van een lekker avondmaal. Een geluk dat we binnenzaten want er brak een enorm onweer los! Gelukkig kwam de bus ons ophalen vlakbij het restaurant en kwamen we veilig en wel toe bij onze verblijfplaats. Iedereen was moe, maar voldaan!
Vanwege de regen konden we niet op zoek naar een plaats waar de voetbal uitgezonden werd en werd de avond afgesloten met gezelschapsspelen.

Maandag, werkdag één. Opstart van de werf op een typsich Hongaarse manier, met veeeel geduld. Zowel Guido, Jure als Sander liepen ongeduldig rond op zoek naar het gepaste materiaal en werk voor de jongens. Ondertussen schoten de Hongaren eindelijk in gang en leverden de gevraagde materialen. De bouwgezellen hielden zich intussen bezig met enkele tuinklussen, zoals onkruid wieden op de looppaadjes.
Ook de keukenploeg ging van start. Ze deden hun inkopen voor de komende dagen en dachten na over lekkere maaltijden!
De eerste werkdag verliep vlot en werd afgesloten met waterspelletjes.

Ter info: het weer is hier schitterend! :)

Spijtig genoeg werd één van onze bouwgezellen onwel en moesten we medische assistentie bijvragen. In overleg met het thuisfront gaat ze woensdag terug naar België.

Tot binnenkort, voor een nieuw verslagje!